Sebastián Calfuqueo

Lives and works in Santiago, Chile / @sebacalfuqueo

ENG/ My artistic practice is characterized by dealing from a critical perspective with the ideas of race, sex, gender, and social class, among others and revising the political, social and cultural implications of these ideas from a decolonial perspective. As of a biographical exploration, in which my origin as a Mapuche subject is fundamental, I have developed a work that questions the ways in which the subjects are socially defined. Because of the latter the Chilean and the Latin-American contexts are the base upon which this revision is performed to allow me to make works where the personal is intertwined with the global.

My work is executed by means of installation art, ceramic art, performance and video art, and has the aim of exploring the cultural similarities and differences as well as the stereotypes produced in the cross between indigenous and western ways of thinking. The motivations for my work go from the desire of generating a work that establishes a critical dialogue with the beholders from the different plastic possibilities.

SPA/ Mi práctica artística se caracteriza por abordar desde una perspectiva crítica la noción de identidad constituida por la raza, el sexo, el género, la clase social entre otros. Y revisando sus implicancias políticas, sociales y culturales desde una perspectiva decolonial. A partir de una exploración biográfica, en la que mi origen como sujeto mapuche es fundamental, desarrollo un trabajo que cuestiona los modos en los que los sujetos se definen socialmente. Por esto el contexto tanto chileno como latinoamericano es la base sobre la cual se desenvuelve una revisión que me permite construir obras en las que lo personal se trama con lo global.

Mi trabajo se ejecuta por medio de la instalación, la cerámica, performance y video, con el objetivo de explorar tanto las similitudes y diferencias culturales como los estereotipos que se producen en el cruce de modos de pensamiento indígenas y occidentales. Las motivaciones pasan por el deseo de generar una obra que desde las diferentes posibilidades plásticas establezca un diálogo crítico con los espectadores.